loading...
امام زمان(عج)
محمد بازدید : 9 چهارشنبه 22 خرداد 1392 نظرات (0)

 

(ذلک الکتاب لاریب فیه هدئ"للمتقین الذین یؤمنون بالغیب ویقیمون الصلاة و مما رزقناهم ینفقون)

((این کتاب، که هیچ شکی در آن راه ندارد هدایت گر تقوا پیشگان است؛ آنان که به غیبت ایمان می آورند ونماز را برپا می دارند و از آنچه به ایشان روزی داده ایم انفاق می کنند.))

 

بر طبق این آیه شریفه،انسان های با تقوا آنان اند که به غیبت ایمان دارند؛به عبارت دیگر ایمان به غیبت نخستین صفت ممتاز و مهم متقین است. ایمان به غیبت یعنی چه؟ در پاسخ به این پرسش گروه متعددی از مفسران قرآن و محدثان شیعه و سنی،ایمان به حضرت مهدی-علیه السلام-را از روشن ترین افراد و مصادیق ایمان به غیبت می دانند.

جابربن عبدالله انصاری-از اصحاب جلیل القدر پیامبر خدا-نقل می کند که آن حضرت ضمن یادکرد نام دوازده امام-علیهم السلام-به حضرت مهدی و دوره غیبت ایشان اشاره کرده و فرموده است:((خوشا به حال آنان که در زمان غیبت او شکیبا باشند؛آنان همان کسانی هستند که خدا در قرآن با عنوان((ایمان آورندگان به غیبت))از آنان یاد کرده و آنان حزب خدایند و حزب خدا پیروز است))

بر طبق این روایت و روایات مشابه،اعتقاد به امامت حضرت مهدی-علیه السلام-ایمان به غیبت است.

غیب در زبان عربی به معنایاست وایمان به غیبت در زمره ارزش های مهم دینی قرار دارد و مقصود از غیبت دراین آیه به مناسبت فراز های بعد،خدا و فرشتگان است واز آن جا که حضرت مهدی-علیه السلام-به امر خداوند در غیبت به سر می برد واز چشم انسان ها پنهان است،بعید نیست با صرف نظر از روایات یاد شده نیز،این آیه بر ارزش ایمان به آن بزرگوار دلالت کند.

به هر حال با توجه به آنچه درباره آیه آوردیم با استمداد از روایات از این آیه نکته های زیر در باره آن حضرت استفاده می شود:1-ایمان به حضرت مهدی-علیه السلام-از مهم ترین وظایف بندگان است.2-ایمان به آن حضرت از اوصاف متقین است و بدون ایمان به ایشان تقوا تحقق نمی یابد.3-در پرتو ایمان به آن حضرت و دستیابی به تقواست که انسان می تواند از انوار قرآن بهره برد و به وسیله این کتاب مقدس هدایت گردد.

بسیاری از دانشمندان فرقه های مختلف اسلامی به این نکته اعتقاد دارند که ایمان به امام زمان-علیه السلام-جزو ایمان به غیبت است.

شیخ صدوق از دانشمندان بزرگ شیعه نوشته است:

((ایمان به آن حضرت صحیح نخواهد بود مگر آن که ایشان را به درستی بشناسیم... زیرا تنها ایمان کسانی به مهدی سودمند و صحیح خواهد بود که شئون ایشان را به درستی بشناسند.))

سفارینی حنبلی از علمای اهل سنت می نویسد:

((ایمان به مهدی واجب است همان طور که علما آن را بیانکرده اند و در عقاید اهل سنت و جماعت طرح شده است.))



 

 

 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 12
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 1
  • آی پی امروز : 7
  • آی پی دیروز : 15
  • بازدید امروز : 17
  • باردید دیروز : 1
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 19
  • بازدید ماه : 22
  • بازدید سال : 43
  • بازدید کلی : 368